Bahagian penting kereta perlu dijaga

Bahagian penting kereta perlu dijaga

peugeot 407 idaman

SETIAP orang menyayangi harta miliknya apa lagi membabitkan harga yang mahal. Kereta yang baru dibeli, misalnya sudah pasti dijaga rapi agar tidak calar, berkarat apa lagi rosak pada bahagian enjin.

Penjagaan kereta sangat perlu kerana ia adalah aset dan keperluan yang semakin penting untuk berulang alik ke tempat kerja, menghantar anak ke sekolah atau ke klinik selain untuk balik kampung dan bersiar-siar bersama-sama teman dan seisi keluarga.

Di samping memastikan perjalanan anda tidak tergendala, kereta yang sentiasa berkeadaan baik mempunyai pasaran yang baik jika mahu dijual semula.

Banyak panduan penjagaan kereta boleh diperoleh menerusi Internet, penjual kereta, ejen insuran dan Persatuan Automobil Malaysia (AAM).

Bahagian komponen penting yang perlu diberi perhatian ialah enjin, aci pemacu, belt, penjajaran dan pengimbangan roda, pengalih haba, clutch, stering, sistem transmisi dan sistem bahan api.

Steering

Periksa setiap sambungan dan komponennya setiap 10,000 km. Periksa paras minyak stering setiap minggu.

Hawa dingin

206 penghawa dingin sistem

Periksa sistem penghaus dingin, saluran getah, penyambung dan kebocoran pada sistem penyejuk setiap 20,000 km.

Klac

Diamond power clutch

Periksa sistem cluth bagi memastikan `free plag’ kehausan penggunaannya bagi setiap 5,000 km.

Sistem transmisi/kotak gear

Auto Gear transmision

PEUGEOT 406 GLX TD GEARBOX

null

Periksa keadaan/paras minyaknya bagi setiap 10,000 km. Tukar minyak pada setiap 40,000 km. Bagi sistem pembakaraan/minyak, karburator perlu dibersih dan servis setiap 20,000 km.
Periksa pam minyak dan kebocoran bagi setiap 20,000 km.

Tekanan angin tayar

Tyre pressure warning

Perlu diperiksa setiap 5,000 km. Seimbang dan tukar-alih tayar bagi setiap 10,000 km. Perbezaan paras. Periksa kebocoran, keretakan dan paras minyak bagi setiap 10,000 km. Tukar minyak bagi setiap 40,000 km.

Suspensi

all suspension

Periksa sistem gantungan, bahagian bawah, mounting penghentak berat, penyambung bebola yang longgar, bocor dan haus setiap 20,000 km.

Drive shafts/propeller shaft

DRIVE SHAFTS

Periksa penyambung yang tidak ketat dan semakin haus bagi setiap 10,000 km.

Sistem elektrik

peugeot engine

car wiring

Periksa penyambung elektrik, swith, lampu, hos, wiper, sistem caj, perjalannan bagi setiap 10,000 km. Periksa peyambung elektrik, swith, lampu, hos, wiper, sistem caj, perjalanan bagi setiap 10,000 km.

Timing/drive belt

PEUGEOT 405 2.0L DOHC Timing Belt

Peugeot 206 Timing Belt

Ditukar bagi setiap 70,000 km atau empat tahun yang mana lebih awal. Periksa `belt’ penghawa dingin, stering kuasa dan lain-lain setiap 5,000 km.

Enjin:

PEUGEOT 406 COMPONENTS UNDER THE BONNET

– Enjin ‘tune up’ bagi setiap 10,000 km
– Ujian tekanan (compression) setiap 40,000 km
– Tukar pelincir bagi setiap 5,000 km
– Tukar penapis minyak pelincir bagi setiap 10,000 km
– Tukar penapis angin/minyak bagi setiap 40,000 km
– Tukar palam pencucuh bagi setiap 20,000 km
– Tukar `contact point’ setiap 10,000 km

Radiator/sistem penyejuk

PEUGEOT 406 Radiator

Radiator, Peugeot 406 II, 1997 cc

Periksa lebih kerap paras penyejuk dan saluran paip. Cuci dan ganti bahan penyejuk bagi setiap 40,000 km. Digalakkan menggunakan `coolant bagi memastikan enjin tidak terlalu panas dan membentuk karat terlalu cepat.

Sistem ekzos

Periksa kebocoran/karat bagi setiap 10,000 km, manakala pengimbangan tayar/alignment dibuat untuk keempat-empat tayar setiap 10,000 km atau enam bulan sekali, yang mana lebih awal.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: